sunnuntai 21. maaliskuuta 2010
Hiiltä ja hartsia
Lontoolaisen Imperial Collegen tutkijat ovat EU:n rahoittamassa hankkeessa kehittäneet uudenlaisen komposiittimateriaalin, joka pystyy varaamaan ja luovuttamaan sähköenergiaa. Materiaali koostuu kahdesta paperinohuesta hiilikuitukerroksesta, joiden välissä on hyvin ohut lasikuitukerros. Kokonaisuus on pinnoitettu sähköjohtavalla polymeerihartsilla. Toimintaperiaatteeltaan se on pikemminkin kondensaattori kuin akku eli sähkö ei varastoidu kemialliseen muotoon. Ihmemateriaalia testataan hankkeessa mukana olevan Volvon hybridiautoissa. Sitä voidaan käyttää auton korirakenteissa. Akustonpainon pienentyessä auton paino laskee ja siten suorituskyky paranee ja latausten välinen aika pitenee. Tavoitteena on tulevaisuudessa korvata myös kännyköiden ja sylimikrojen akut. Siihen saattaa kuitenkin mennä vielä kymmenen vuotta että tekniikka on valmis laajamittaiseen käyttöön.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti