Mitä on Power-to-X suomeksi? Termillä tarkoitetaan yleensä synteettisen polttoaineen valmistusta uusiutuvalla tavalla tuotetulla sähköenergialla.
Suomalainen Soletair Power on kehittänyt ainutlaatuisen konseptin, jonka avulla voidaan tuottaa synteettistä uusiutuvaa polttoainetta rakennusten sisäilmasta kerätystä hiilidioksidista. Samalla sisäilman laatu paranee. Teknologiayhtiö Wärtsilä on rahoittamassa tätä hanketta joka "on tärkeä askel kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa, ja se tukee Wärtsilän strategiaa johtaa energiateollisuuden muutosta kohti tulevaisuutta, jossa käytetään sataprosenttisesti uusiutuvaa energiaa."
Mutta mitä pienet edellä sitä isot perässä. Sellaiset polttoaineteollisuuden jättiläiset kuin Shell ja British Petroleum ovat tosissaan panostamassa synteettisiin polttonesteisiin.
Shellillä on tavoitteena massiivinen synteettisten polttoaineiden tuotanto uusiutuvalla energialla ja sen tuotantoketjujen hallinta tulevaisuudessa.
Jo nyt Shell edistää merituulivoimalahankkeita, jotta uusiutuvaa sähköä olisi käytettävissä vedyn ja synteettisen kaasun tuotantoon.
Tämä on merkityksellistä koska kuten tunnettua uusiutuvalla polttoaineella kulkeva polttomoottoriauto on ympäristöystävällisempi kuin akulla toimiva sähköauto. Ongelmana vain on että vaikka meillä jo nyt on saatavilla 100% uusiutuvaa jätteistä valmistettua dieseliä niin jätteitä ei riitä niin paljon että kaikkea dieseliä voitaisiin korvata sillä. Pitkässä juoksussa autojen pääasiallinen käyttövoima tulee oletettavasti olemaan synteettiset polttonesteet. Polttomoottori autoa ei nyt siis todellakaan ole mitään syytä vaihtaa sähköautoon - pikemminkin päinvastoin.
keskiviikko 17. huhtikuuta 2019
Voima äksäksi
Tunnisteet:
diesel,
power-to-x,
Shell,
synteettinen polttoaine,
sähköauto,
uusiutuva energia,
Wärtsilä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti